Тази година Хърби Хенкок отпразнува 70, но изглежда на 50. Дали заради музиката или плодотворното влияние на залитанията му в алтернативното, но прочутият пианист и композитор, носител на 12 награди "Грами" и "Оскар" за саундтрак на лентата "Около полунощ" е в идеална форма. И с целия си чар и гениалност джаз легендата ще блести в София на 27 октомври в зала 1 на НДК. Българските меломани най-накрая ще имат възможността да чуят на живо музиката, която отвори джаза за много хора по света. Лайфът е в рамките на фестивала "Мюзик джем", организиран от "София мюзик ентърпрайсис", които любезно ни предоставиха това интервю.
- Господин Хенкок, разкажете за идеята и реализацията на последния ви албум The Imagine Project?- Исках да създам един проект за днешния ден. В началото на един век на глобализация ми се щеше да погледнем от друг ъгъл на ситуацията, тоест като възможност за развитие. Мнението на повечето хора е, че тя е нещо вредно, ще направи богатите по-богати, образно казано. Погледнах на това като възможност за разширяване и обединение на различните култури по света. А това е най-чистата пътека към мира.
- Трудно ли се съчетават разнородните личности и таланти, които участват в проекта?
- По отношение на таланта, нещата бяха блестящи, но с личностите ми беше трудно. Всички, които се включиха в записа, бяха толкова развълнувани от идеята, дори преди да знаят каква музика ще правим. Пинк, Дейв Матюс, Сийл, Джон Леджънд, Анушка Шанкър, Джеф Бек и всички проявиха краен интерес към посланието и изразиха емоционалността си по различен начин.
- Каква роля играе световната мрежа в музикалната индустрия днес?
- Интернет пространството e все по-важнo. Да вземем за пример i-Tunes и други подобни приложения на големите компании, които продават физически или дигитални CD. Един музикант може да пусне албума си за сваляне на собствения си сайт, без да търси разпространители. По този начин има пряк контрол над своята интелектуална собственост. Но една от най-големите трудности е да привлечеш вниманието на публиката. Друг проблем е, че много от младите хора си създават навиците да свалят музика безплатно от интернет. По този начин те остават с нагласата, че музиката не е нещо, за което човек трябва да плаща. Това е доста ограничаващо. Представете си - ако правенето на музика не е труд, който да бъде овъзмезден, как тогава музикантите ще си изкарват прехраната и ще продължат да правят музика.
- Смятате ли, че бъдещето на музиката е в изпълненията на живо?
- Към този момент това е основният източник на доходи за музикантите. Преди време концертите даваха рамо на новия албум, докато сега новият албум подкрепя турнето.
- Имате ли любим музикален стил?
- Харесвам много и различни стилове и то си личи в това, която правя. Основата винаги е била джазът. Занимавал съм се и с класика, но джазът ми е дал опорната точка към всичко друго, което съм правил, към цялото разнообразие от жанрове, които са ме провокирали някога.
- Ако се върнете назад във времето, кой е моментът от кариерата ви, който винаги ще помните?
- Щастлив съм, че има много такива моменти в живота ми. И те са най-различни по природа. Един от тях е възможността ми да работя с Майлс Дейвис. От него и бенда научих много и винаги ще помня този опит.
- Как си представяте бъдещето на джаза?
- Прави ми впечатление, че има много млади музиканти, които правят джаз и се интересуват от него още от гимназиална възраст. Музиката се развива благодарение на тях. Но не само младите музиканти допринасят за развитието на джаза. Уейн Шортър например, който е един от любимите ми музиканти, изследва по много интересен начин едни напълно непознати територии в джаза. С неговия бенд правят напълно нови и свежи неща.
- Някога били ли сте в София?
- Не и нямам търпение да посетя столицата ви.
- А какви са очакванията ви за концерта на 27 октомври?
- Нямам никакви очаквания, предпочитам нещата да се случват естествено. Смятам, че ще се получи много хубав концерт, и нямам търпение да се срещна с българската публика.
стандарт / Бг Таймс
Няма коментари:
Публикуване на коментар